Obezita je často skloňována v médiích i ve společnosti jako takové. Představuje jednu z civilizačních chorob moderní doby a bohužel jí trpí mnoho lidí
hamburger a hranolky.

Kde je příčina?

            Příčin, proč člověk ztloustne, je mnoho, a mohou se různě kumulovat. V dnešní době je důležitým faktorem málo pohybu a téměř celodenní sezení ve škole, v kanceláři nebo doma. Ale kde má společnost na nějakou aktivitu vzít čas, když na něj ze všech stran tlačí různé povinnosti a úkoly? S tím souvisí další záležitost, stres. Lidé jsou mnohokrát zdeptaní z práce, mají problémy v rodině. A pak kynou jako buchty.
            Samozřejmě, lví podíl na nabírání váhy má stravování. Místo vaření nebo nákupu zdravých potravin či výrobků si stovky lidí dojdou koupit bagetu, zajdou do nějakého fastfoodu nebo v obchodě popadnou rohlík s taveňákem a je to. Není čas ztrácet čas a není nálada na navaření si dopředu. Nebo ano?
            Ano, společnost se ráda a hodně cpe nezdravými věcmi. Ale pak je tu ještě možnost, že dotyčný jí naopak velmi málo. Tělo počítá s tím, že nedostane najíst, protože jedinec nemá chuť k jídlu, špatně jí, drží dietu atd., a tak si všechno uloží do tukových zásob, aby vydrželo. Neví, kdy opět bude mít možnost a dotyčný si řekne, že má vlastně hlad. Proto lze říci, že tito lidé, ač jsou obézní, trpí podvýživou.

Jak se s obezitou vypořádat?

            Abyste dosáhli úbytku váhy, stačí vám vyřešit dva body – fyzickou aktivitu a stravu. Jak na to?
            Jídlo za celý den by mělo obsahovat všechny tři složky, které představují bílkoviny, tuky a sacharidy. Nejlepší je navíc doplnění vlákninou a nejíst jednotvárně. Hrajte si, zkoušejte jiné přílohy, zeleninu, ovoce, maso… Vždyť se nemusíte ládovat jen tím, co vám nechutná. Každý si najde to své. Chcete-li hubnout, váš kalorický příjem by měl být menší než kalorický výdej. Pokud si nevíte rady, jak si rozvrhnout stravu, obraťte se na nějakého výživového poradce s dobrými recenzemi.
jablko na váze
            Pohyb sice není tak důležitý jako stravování, ale též hraje významnou roli. Necítíte-li se na cvičení, vyrážejte na procházky, zkuste rychlou chůzi, než začnete běhat. Nemusíte hned vtrhnout do fitka a nazvedat si osmdesát kilo na mrtvém tahu, protože jste to tak viděli ve videu. Každý pohyb se počítá a v případě, že chcete shodit z velké váhy, i ta procházka bude za nějakou dobu znát. Cvičte, na co se budete cítit, a místo hmotnosti na váze se zaměřte spíše na úbytek centimetrů.

Obezita – proč vzniká a jak s ní zatočit
4 (80%)1